Verslag Datajournalistenlab en Workshop 29 juni

Op zaterdag 29 juni heeft het team Open Onderwijs Data een workshop en datajournalistenlab verzorgd tijdens de Hack de Overheid Hackathon in Amsterdam. Hieronder vind je een kort verslag.

WORKSHOP

Uitbreiding netwerk

Afgelopen jaar is het netwerk flink gegroei, naar meer dan 500 mensen. Deze groep bestaat uit data-bezitters (overheden, semi-overheden en marktpartijen), data-gebruikers (overheden, programmeurs, vormgevers, journalisten, onderzoekers etc.) en data-eindgebruikers (docenten, leerlingen, ouders, studenten etc.). Vooral door intensiever contact met belangrijke data-bezitters als het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en wetenschap (OCW), de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de Inspectie van het Onderwijs en katalysators als Kennisnet en Surf zijn veel nieuwe kansen ontstaan. Al deze partijen erkennen het belang van open data voor transparant, effectief en efficiënt onderwijs. De uitdagingen die er liggen met betrekking tot privacy, noodzakelijke cultuurveranderingen, legitiem en verantwoord gebruik van de data door derden etc. gaan we samen aan. Daarmee is het netwerk Open Onderwijs Data wereldwijd voorloper.

Apps voor Ouders ronde 2

Zoals eerder bericht in de blogpost van 14 juni zijn wij erg tevreden met de apps die zijn voortgekomen uit ronde 2 van de Apps voor Ouders Challenge. Met deze challenge sturen we niet aan op het maken van leuke appjes, maar zetten we in op de ontwikkeling van duurzame apps die alle ouders in Amsterdam informeren over onderwijs. Met het brede pallet aan apps dat tot nu toe is ontstaan, gericht op vormgeving, taal, uitgebreide informatievoorziening en slimme technologie, zien wij uit naar de laatste ronde van de challenge, die dit najaar wordt afgetrapt.

Meer Interactie

Het afgelopen half jaar is onderzoek gedaan naar de manier waarop het netwerk Open Onderwijs Data functioneert. Duidelijk werd dat de verschillende partijen in het netwerk positief zijn over de nieuwe beweging en het belang ervan inzien. Daarnaast werd aangegeven dat het meeste contact in het netwerk verloopt via de projectleider. Om contact tussen de verschillende groepen in het netwerk te faciliteren hebben we op onze website de tool App Idee toegevoegd. Hierop kunnen mensen kort een app idee pitchen en eventueel aangeven welke (open) data voor die app ingezet kan worden. Anderen kunnen het idee waarderen door middel van krullen en contact leggen met de bedenker om verder te praten over mogelijke ontwikkeling. Hiermee hopen we meer interactie binnen het netwerk te faciliteren.

> neem direct een kijkje

Meer data

Afgelopen jaar is meer onderwijsdata vrijgekomen. DUO heeft prognoses online gezet voor het leerlingenaantal in het voortgezet onderwijs (VO) en EduStandaard heeft haar Onderwijs Begrippen Kader (OBK) gelanceerd (powered by Kennisnet). Hierover schreven wij eerder een blogpost.

> lees de blogpost over  prognoses leerlingenaantal VO

> lees de blogpost over het OBK

Daarnaast heeft het team Open Onderwijs Data in samenwerking met verschillende partijen haar eigen open online database (API) ontwikkeld en ingericht. Deze is gelanceerd tijdens de Hack de Overheid Hackathon op 29 juni.

> ga naar de Open Onderwijs Data API

> lees waarom we een API hebben ontwikkeld

What’s next?

Komende tijd zal het team Open Onderwijs Data zich gaan richten op het uitschrijven van een uitgebreid programma op basis van twee hoofdlijnen: Open Onderwijs Data en Open Onderwijs Content. Hiermee gaan we positie innemen over onderwerper als Learning Analytics, Open Access en Open Standaarden etc. Ook beschrijven we hierin de rol die wij kunnen innemen en maken we inzichtelijk welke kosten daaraan verbonden zijn. Op basis van dit programma gaan wij dit najaar aan de slag met het werven van fondsen zodat het team Open Onderwijs Data duurzaam aan de slag kan. De programma’s zullen ook online beschikbaar worden gemaakt.

DATAJOURNALISTENLAB

Om verantwoord gebruik van de API te stimuleren en gebruikers van de API te ondersteunen hebben we een datajournalistenlab opgezet, waarin de volgende partijen werden samengebracht:

data-bezitters

namens de Inspectie van het Onderwijs:

  • Harry van Heemskerk – informatiemanager
  • Arnold Jonk – hoofdinspecteur primair onderwijs

namens de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)

  • Mark de Boer – onderzoeker
  • Toon Walschots – manager informatieproducten

namens het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

  • Pim Kantebeen – adviseur strategisch informatiebeleid

data-specialisten

bouwers van de API:

  • Justin Wees – programmeur (Dispectu)
  • Bart de Goede – programmeur (Dispectu)
  • Stefan de Konink – programmeur (Kinkrsoftware)

datavisualisaties:

  • Reinout van Brakel – onderzoeker en blogger (Onderwijs in Grafieken)

csv-generator en analyse:

  • Roel Steendijk – data-analist (Steendijk Statistics)
  • Mark Marijnissen – web developer (Made by Mark)

Tijdens het datajournalistenlab is vooral veel gepraat over de betekenis van deze API voor de manier waarop grote data-bezitters om gaan en om zouden moeten gaan met (open) data. Zowel de informatiemanagers van DUO als De Inspectie gaven aan op termijn veel meer data vrij te willen geven via dit soort kanalen. Een erg mooie opbrengst.

Ook konden mensen aangeven welke data ze graag open beschikbaar zouden willen zien. Iedereen lijkt het erover eens te zijn dat de data die SchoolInfo verzameld met Vensters voor Verantwoording open beschikbaar zou moeten zijn. Ook blijkt DUO nog een hele hoop data te hebben die zo online kan. Een andere vraag gaat over data van het kadaster over de oppervlakte van schoolgebouwen. Ten slotte wordt gevraagd naar data vanuit de leerlingvolgsystemen. Met al deze tips is en gaat het team Open Onderwijs Data komend half jaar aan de slag.

Een mooi neveneffect van het datajournalistenlab kwam voort uit n gesprek tussen programmeurs en data-bezitters. De programmeurs hadden vrij snel een paar fouten in de DUO datasets geanalyseerd. De vertegenwoordigers van DUO zijn daarmee direct aan de slag gegaan. Een mooi voorbeeld van een kosteloze verhoging van efficientie en effectiviteit door open data.

Het team heeft een erg goed gevoel overgehouden aan deze bijeenkomst. Zoals hierboven besproken is een bijzonder brede beweging ontstaan binnen en om de onderwijssector die samen optrekt richting meet transparantie, effectiviteit en efficiëntie door open data. Een beweging die niet meer te stoppen is en waaraan wij komende jaren graag richting blijven geven.

 

 

Dit bericht is geplaatst in Open Onderwijs Data. Bookmark de permalink. Plaats een reactie of laat een trackback achter: Trackback URL.

One Thought

  1. Geplaatst op 15 juli, 2013 om 1:47 pm | Permalink

    Beste redactie,

    In het stuk over het datajournalistenlab staan Mark de Boer en ik genoemd onder dienst maatschappelijke ontwikkeling. Dit moet zijn DUO.

    groet
    Toon Walschots

Plaats een reactie

Uw e-mail wordt nooit gepubliceerd noch gedeeld. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

U mag deze HTML-elementen en attributen gebruiken <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • School en Toekomst Datablogs

    LogoSenT
  • Onderwijs A tm Z
  • Aanmelden nieuwsbrief

    * = verplicht veld